تاریخچه انتشار بازی کالاف دیوتی موبایل | Call of Duty Mobile

انگار همین دیروز بود که کالاف دیوتی موبایل منتشر شد و تو همون ماه اول چندتا رکورد دانلود و درآمد رو شکست ولی داستان انتشار بازی با قرارداد اکتیویژن و تنسنت برای ساخت بازی سروع نشد و چندسال قبل از این اتفاق زمزمه‌های ساخت کالاف دیوتی موبایل به گوش میرسید که شکست خورد.
کالاف دیوتی بزرگترین و موفق ترین فرانچایز بازی‌های ویدئویی داستان پر پیچ و خمی برای رسیدن به پادشاهی بازی های موبایل داشت، از ساخت بازی توسط استدیو سازنده بازی Candy Crush Saga تا نسخه‌ی غیر رسمی بازی که تبدیل به رسمی شد.

کال آف دیوتی موبایل | Call of Duty Mobile

Call of Duty Mobile

 

سازنده کندی کراش میخواست کالاف بسازه

سال 2016 شروع بازی های شوتر اول شخص موبایل مثل Critical Ops، Hitman: Sniper و Modern Combat بود.
همه درحال تماشای بازار در حال رشد موبایل بودن ولی برای ورود بهش شک داشتن که اکتیویژن داشت کارش رو شروع میکرد و نمیخواست از این قافله عقب بمونه پس با خرید ۶میلیارد دلاری استدیو King آغاز کرد، شاید اسم این استدیو براتون آشنا باشه سازنده یکی از موفق ترین و معروفترین بازی های موبایل سال 2016 به اسم Candy Crush Saga (بازی مخصوص مامان بزرگ‌ها)، با این خرید سخت‌ترین چالش برای این استدیو شروع شد یعنی ساخت بازی شوتر اول شخص برای موبایل اون هم نه هر بازی شوتری، معروف ترین بازی شوتر یعنی کالاف دیوتی.

تا اوایل سال 2017 تو سایت رسمی کینگ آگهی استخدام گذاشته شد نقش ها و اعضایی ک برای ساخت بازی جدید نیاز داشتن استخدام شدن، تیم جمع شد ولی ناگهان از عرصه اخبار بطور کلی ناپدید شدن و هیچ خبری ازشون نشد، هیچ وقت هیچ بیانه ی رسمی ای ندادن که چه اتفاقی برای بازی کالاف دیوتی افتاد و اصلا چرا کنسل شد.
فقط میتونیم حدس بزنیم ساخت کالhف دیوتی زیادی برای این استدیو سنگین بود و هیچ تجربه‌ای تو ساخت بازی برای این سبک نداشتن، اون ها تو ساخت بازی کالاف دیوتی که مورد تایید اکتیویژن باشه شکست خوردن، با شکست این استدیو در ساخت بازی، اکتیویژن باید جای دیگه ای دنبال هدفش میگشت.

Candy Crush Saga

Candy Crush Saga

 

بلاخره ناجی کالاف پیدا شد : تنسنت غول چینی

سال 2018 جرقه‌های ساخت بازی زده شد، درست وقتی که بازی های پابجی موبایل و فورتنایت موبایل پادشاهی میکردن و و موفقیت‌ های زیادی کسب کردن.
پس چرا اکتیویژن با تنسنت که از قبل تجربه ساخت پابجی موبایل هم داشت همکاری نکنه، بازی‌ ای که نه فقط از پرطرفدار‌ترین ها بود، بلکه برنده بهترین بازی گوگل پلی هم شد، کاملا مشخص بود که کارشون رو بلدن پس همکاری با این غول چینی برای ساخت کالاف دیوتی موبایل بدون شک و تردید بود.
تنسنت کار رو سپرد به استدیو Timi تا ساخت بازی رو شروع کنه ولی تنسنت از قبل داشت یک بازی دیگه هم میساخت، Elite Squad – Mobile FPS
خیلی اطلاع کمی از این بازی هست ولی بنظر میاد تنسنت سعی داشت قبل همکاری با اکتیویژن، کالاف موبایل غیررسمی خودش رو بسازه شاید اطلاعات و تریلری که از این بازی دادن برای این بود که توجه اکتیویژن رو جلب کنن که به هرحال کارساز بود و با همکاری اکتیویژن اون پروژه رو از سر گرفتن و ادامش دادن.

Elite Squad - Mobile FPS

Elite Squad – Mobile FPS

 

اسم بازی کالاف دیوتی موبایل نبود

ساخت کالاف دیوتی به طور رسمی شروع شد ولی بهش نمیگفتن کالاف دیوتی موبایل بلکه Call of Duty: Legends of Wars بود، بازی لجندز آف وار اولین بازی رسمی کالاف دیوتی بود که به گوشی ها راه پیدا کرد و تلاش کرد تجربه بازی رایانه شخصی و کنسول بازی را به گوشی های هوشمند اندروید منتقل کند.
اولین تسخه تست بازی مخصوص چین و اواخر سال 2018 کلوز آلفای بازی برای استرالیا منتشر شد، و تو همون نگاه اول میشد فهمید خیلی نسبت به بازی الیت اسکواد پیشرفت داشته، رویای یک بازی کنسولی روی گوشی های هشمند داشت واقعی میشد، نگاه ها فریاد میزد: این بازی بی نظیره
مپ ها، اسلحه ها و شخصیت هایی که طرفدارهای کالاف دیوتی باهاش بزرگ شدن و عاشقش بودن.

خبری از بتل رویال نبود

در نسخه کلوز آلفای بازی دوتا مود اصلی معرفی شد:
1. مود مولتی با مودهای فرانت لاین، تیم دث مچ، سرچ اند دستوری، فری فور آل.
2. مود زامبی با ۹ ماموریت اصلی، چندتا مپ زامبی و ماموریت های اختیاری که بیشتر شبیه به بخش داستانی بازی بود و با نسخه هایی از مود زامبی تا بحال تجربه کردیم بسیار متفاوت بود و بله مود زامبی از همون اولین نسخه های بازی وجود داشته و حتی میشه گفت بهتر بوده، همه مود زامبی رو به این صورت میشناسن، زنده بمون تا وارد مرحله بعدی بشی یعنی زامبی کلاسیک ولی این زامبی متفاوت بود و در واقع وارد یک منتطه میشدید یک یا دو بار گله ی زامبی ها رو میکشتید، وارد مرحله و مپ بعدی میشدید.

ولی هنوز بخش بتل رویال قابل بازی نبود و هیچی ازش ندیده بودیم.

گرافیک بازی  چشم نواز بود ولی …

نگاه کردن به گیم پلی های بازی سال 2018 حیرت انگیزه،مپ های زامبی که هیچ وقت وارد بازی نشد و شاید هنوز هم دوست داشته باشیم اون ها رو ببینیم، گرافیک بازی تو نسخه کلوز آلفا 2018 نه تنها از گرافیک 2023 بازی بدتر نبود، حتی میشه گفت در جاهایی مثل نورپردازی و کیفیت تکسچرها بهتر بود.

چون بازی با موتور گرافیکی Unreal Engine ساخته شده بود درحالی که بعد ها به Unity تغییر یافت؟ نه، تغییر موتور گرافیکی بازی یک شایعه معروف است و موتور گرافیکی از اول هم Unity  بوده و فقط بهینه سازی بازی بهتر شد.

محتوای زیادی تو بازی بود و میتونست از همون نسخه های اولیه شما رو سرگرم کنه، اولین تست های بازی خیلی امیدوار کننده بود و وعده بازی خوبی رو میداد ولی هنوز چندتا مشکل داشت: گان پلی ناتمام بود، صدای بازی درگیر کننده نبود، فریز و کرش کردن بازی بود و مهمترین مشکل، بازی اصلا مناسب گوشی های پایین رده یا حتی میان رده نبود و برای تجربه بازی به گوشی های پرچم دار نیاز داشتید که شاید به همین دلیل موتور گرافیکی تغییر کرد

 

Call of Duty: Legends of Wars

تصویر رسمی نیست با هوش مصنوعی ساخته شده

 

کالاف دیوتی موبایل معرفی شد

18 مارس 2019 بازی معرفی شد، ولی دیگه نه به اسم کالاف دیوتی لجند اف وار بلکه اسم خودش رو گرفت: کالاف دیوتی موبایل.

در مراسم GDC ساخت بازی با یونیتی و فرم ریت 60FPS تایید شد، کالاف دیوتی موبایل با بهترین های کل فرانچایز کالاف دیوتی مثل بلک اپس و مدرن وارفر هیجان انگیز بود.
بازی مدتی بعد از نسخه آلفا، با اضافه کردن بتل رویال و حذف مود زامبی بازی وارد مرحله بتا شد، گان پلی بهتر شده بود، صدای بازی پیشرفت داشت و مشکلات هنگ کردن و خارج شدن از بازی تا حدی حل شد.

 

اول اکتبر 2019 نسخه جهانی منتشر شد و انتظارات همه رو برآورده کرد، بازی به هیچ وقت ناامید کننده نبود، موفقیت پشت موفقیت و رکورد پشت رکورد
.رکورد بیشترین دانلود در یک هفته با 100میلیون دانلود که تا به امروز به 650میلیون رسیده
.بهترین بازی Game Awards 2019
.بهترین بازی Google Play 2019
.یک میلیارد دلار درآمد در یک سال و 3میلیارد دلار درآمد تا به امروز

دیدگاهتان را بنویسید

محتوای جدول

سبد خرید